Kéz a kézben: játék, mozgás, tanulás – gondolatok a kisiskolás korról.

Tóth Tündével, iskolánk alsós tanítójával, mozgásfejlesztő jógaoktatójával beszélgettünk.

játék, mozgás, tanulás - taktilis pálya

Miért kiemelten fontos a mozgás kisiskolás korban?

A Da Vinci Suliban nagy jelentőséget tulajdonítunk annak, hogy ne csak tanórán kívül, hanem azon belül is legyen lehetősége a diákoknak a mozgásra. Ahhoz, hogy jól menjen az írás, az olvasás, a számolás, fontos, hogy a gyerekeknek megfelelően fejlett legyen az idegrendszere. Kutatások bizonyítják, hogy a mozgás az egyik legfőbb kulcs a hatékony tanuláshoz, mert képes segíteni abban, hogy az idegrendszer is készen álljon az új ismeretek befogadására. (Ebben a cikkben több, külföldi kutatás eredménye is szerepel: Így segíti a mozgás az agyműködést)

Az egyensúlyközpontnak is nagy szerepe van a tanulásban. A vesztibuláris rendszer működését segítő gyakorlatok szintén a központi idegrendszeri folyamatok fejlődését támogatják. Éppen ezért elengedhetetlen kisgyermekkorban a hintázás, a forgás, a bukfencezés – mi az iskolában a hétköznapokban jógagyakorlatokat is segítségül hívunk.

Mozgás a nyugodt figyelemért

Sok esetben már egy elsős diáknak is nyugodtan kellene végigülnie egy 45 perces órát. Ez van akinek megy, van akinek nem. Lássuk be, a felnőttek közül sem mindenkinek esik jól hosszan ülni – nem vagyunk egyformák. Ez sok gyerek számára egy olyan felesleges, és nagy kihívás, ami ráadásul életkori sajátosságaik alapján még nem is elvárható tőlük. Bár az idegrendszeri fejlettségük szerint már a 6-7 évesek is képesek lehetnek nyugodtan ülni, de 15-20 percenként feltétlenül valamilyen mozgásra van szükségük: valami olyan ingerre, ami felfrissíti, “felfűti” idegrendszerüket, hogy aztán újra tudjanak koncentrálni a feladataikra.

Mozgás a Da Vinci Suliban

Iskolánkban a gyerekek sokszor szőnyegen ülve, beszélgetve, a teremben sétálva oldanak meg csoportos feladatokat, vagy éppen lufit, babzsákot dobálnak egymásnak. Játszanak. Jól érzik magukat. Ezek a tevékenységek azonban – bár számukra “csak” játékok – valójában intenzíven fejlesztik a mozgáskoordinációjukat, ezáltal az összpontosítási képességüket, a figyelmüket. 

Az alacsony osztálylétszámoknak, a tantermek felszereltségének, és elsősorban pedagógusainknak köszönhetően nálunk ilyen időbeosztással, a napi tapasztalatok és  egyéni igények figyelembevételével zajlanak a tanórák. Tantermeink mindegyikében van pihenősarok párnákkal, játékokkal, szőnyeggel és különböző olyan eszközzel, amely segít a figyelem serkentésében. Kimondottan ilyen például a taktilis pálya, amelyen a gyerekek napjában többször is végigsétálhatnak. A váltakozó felületű pálya nyomást gyakorol a talpra, fejlesztve ezzel is a gyerekek idegrendszerét.

A Da Vinci Általános Iskolában tanuló diákoknak a mindennapokban alkalmazott mozgásos feladatok természetessé válnak. Már felismerik magukon a fáradtság jeleit, és azt, hogy éppen mikor van szükségük kikapcsolódásra. Pihenés gyanánt saját maguk is szoktak különböző gyakorlatokat végezni: van, hogy megkeresik a kedvenc eszközüket, forognak, “jóga trambulint” ugranak vagy csak végigsétálnak a taktilis pályákon.

Ha nem is fogalmazzák meg, a gyerekek megtapasztalják, ezért tudják, hogy felfrissíti, élénkíti, és így a tanulásban is segíti őket a mozgás.